In organisaties waar men Het Nieuwe Werken heeft ingevoerd, zijn medewerkers meer verantwoordelijk voor hun werkzaamheden dan bij de oude stijl van werken. Ze dragen zelf de verantwoordelijkheid voor hoe ze hun werk uitvoeren en kunnen daarbij zelf vaak bepalen waar, wanneer, met welke middelen en welke collega’s ze het werk uitvoeren. Klinkt interessant, toch? Wel gaat het bij het invoeren van Het Nieuwe Werken om een fundamentele en ingrijpende verandering van werken. Er komt een andere cultuur wat betreft overtuigingen en gedrag, een andere structuur van werk en organisatie en een andere manier van ondersteuning. De juiste kantoorinrichting en moderne ICT voor een virtuele werkplek spelen een belangrijke rol. Waar begin je wanneer je wilt starten met Het Nieuwe Werken?
Doe het niet voor kostenreductie
Start om de juiste reden. Laat kostenreductie niet de aanleiding zijn om een verandering als Het Nieuwe Werken door te voeren. Dit zorgt niet voor enthousiasme onder je medewerkers voor de nieuwe manier van werken. Doe het om aan te sluiten bij de veranderende wereld in het bedrijfsleven en die behoefte van de ‘nieuwe werknemer’ die een alternatief zoekt voor in de file staan om elke dag naar zijn werkplek te komen en behoefte heet aan een digitale werkplek die overzichtelijk ingericht is. Vertel een goed ‘veranderverhaal’ om je personeel mee te krijgen.
Het is een proces, geen project
Behandel de overgang naar Het Nieuwe Werken niet als een project met een duidelijk einde, want dat is het niet. Het gaat om een cultuurverandering, en is daarmee een proces dat op een zo natuurlijk mogelijke manier doorlopen moet worden. Zowel medewerkers als managers moeten in hun nieuwe rol kunnen groeien.
Laat een expert het proces begeleiden
Zorg dat het proces begeleid wordt door iemand die kundig is in organisatorische veranderingen. Deze zal de juiste toon weten te vinden die medewerkers uitnodigt om actief mee te doen. Laat daarbij de ruimte voor mensen om met elkaar in dialoog te gaan over hoe de toekomst er organisatorisch uit gaat zien.
Daag je medewerkers uit
Er is niets mis met je medewerkers uitdagen. Sterker nog, veel mensen zoeken dat juist in hun baan. Een organisatorische verandering voelt vaak meer als een last dan een uitdaging, dus is het de kunst om er juist wel die uitdaging in te vinden. De uitdaging die constructief is voor het proces, is medewerkers zelf meer verantwoordelijkheid laten nemen. Op die manier kunnen zij zich er comfortabeler in gaan voelen en zelfstandiger worden.
De juiste ICT-faciliteiten
Zonder de juiste ICT-faciliteiten kan Het Nieuwe Werken niet plaatsvinden. Het is zaak om een digitale werkplek te creëren voor je medewerkers die overal waar ze hem nodig hebben toegankelijk is. Dit kan niet ‘zomaar’ een systeem zijn; het moet een werkplek zijn die specifiek is ingericht op de organisatie en de taken van de medewerker. Gebruiksvriendelijkheid is daarbij een belangrijke factor. Hoe overzichtelijker de digitale werkplek is, hoe comfortabeler medewerkers er zich bij voelen.
HR-proces aanpassen
Ook je HR-proces moet veranderen om Het Nieuwe Werken te faciliteren. Niets moet je medewerkers in de weg staan om op de nieuwe manier hun werk te kunnen uitvoeren. Dan hebben we het dus over iets urenverantwoording en afspraken over werktijden en de vergoedingen daarvoor. Als jou medewerker zelf ervoor kiest om ’s avonds te werken, moet dat immers niet betekenen dat jij daar extra voor zou moeten betalen als werkgever.
Communiceren met je personeel
Communiceren met je personeel is van groot belang in een ingrijpend proces als een organisatorische verandering. Zorg dat je medewerkers weten waar ze aan toe zijn. Op deze manier voorkom je doemdenken en onzekerheid.
Trainingen en workshops
Investeer in trainingen en workshops die aansluiten bij de nieuwe manier van werken. Zo geef je je medewerkers de handvaten die ze nodig hebben om aan de slag te gaan met Het Nieuwe Werken op hun nieuwe digitale werkplek.