SEO is een term die je vaak voorbij hoort en ziet komen. Veel bedrijven passen het toe of maken er gebruik van. Het is iets wat ervoor kan zorgen dat jouw bedrijf de mogelijkheid krijgt om veel te groeien, zowel het bedrijf zelf als qua naam. Is SEO iets wat bij jou past en waar jij profijt van kan hebben? Lees verder en kom hier achter.
Wat is SEO precies?
Het kan onduidelijk zijn wat SEO precies is en waar het voor staat. Er worden vaak veel verschillende vaktermen gebruikt wat voor verwarring en onduidelijkheid kan zorgen. SEO is een afkorting en staat voor search engine optimization. In het Nederlands vertaald betekent dit zoekmachineoptimalisatie. Door zoekmachineoptimalisatie in te zetten, maak je een website dus zo dat hij goed vindbaar wordt in zoekmachines. Daarnaast zijn er verschillende technieken die erbij helpen om jouw website hoger te krijgen in de zoekresultaten.
Zoeken naar de zoekwoorden
Een belangrijk onderdeel hiervan zijn de zoekwoorden. Daarom is het altijd belangrijk om als één van de eerste dingen een zoekwoordenonderzoek te doen. Dat houdt in: kijken wat mensen op Google intypen om bij jouw website terecht te komen. Verkoop je bijvoorbeeld speelgoed, dan is het woord ‘speelgoed’ een hele belangrijke. Specifiekere woorden als ‘knuffel’ of ‘voetbal’ zijn waarschijnlijk ook belangrijk. Zo kun je echt gaan kijken welke zoekwoorden of -zinnen voor jou belangrijk zijn. Vervolgens worden deze woorden gebruikt op verschillende manieren, wat ervoor zorgt dat jouw website hoger scoort in de zoekresultaten.
Wanneer gebruik je SEO?
Niet in alle gevallen is SEO de juiste weg. Heb je bijvoorbeeld erg veel concurrentie en weet je al dat je met een zoekwoord als ‘bed’ niet hoog gaat scoren? Dan is het misschien slim om eerst andere opties te bekijken. Echter is het bijna altijd wel een verstandige optie om voor te kiezen. Als er veel mensen op jouw website komen door te zoeken in Google, betekent dat dus dat SEO veel impact kan hebben en kan zorgen voor een goed resultaat.
Twijfel?
Ben je niet zeker van de kracht van SEO en twijfel je nog of het iets is wat jij goed kan gebruiken? Dat kan. Een marketingbureau wat zich veel bezig houdt met SEO kan je goed informeren over de mogelijkheden en laten zien wat het kan doen voor jouw bedrijf. Vaak kun je kosteloos vragen om advies. Ook kunnen zij vaak veel dingen voor je uit handen nemen. Denk ook maar aan bijvoorbeeld het web design.