De komst van het coronavirus heeft voor verschillende veranderingen in de maatschappij gezorgd. Vanaf het begin zijn er veel mensen thuis gaan werken die dat nooit eerder hebben gedaan. Het openbaar vervoer stond alleen open voor mensen die noodzakelijk moesten reizen en het autoverkeer is sterk verminderd. De kans is groot dat het coronavirus voor een blijvende verandering in mobiliteit zorgt. In de eerste plaats omdat 88 procent van de mensen op dit moment het openbaar vervoer liever mijdt. Dat blijkt uit het onderzoek dat door het Mobiliteitspanel Nederland is uitgevoerd.
Individueel reizen in de auto heeft de voorkeur
Het onderzoek heeft eveneens uitgewezen dat individueel reizen in de auto de voorkeur krijgt. Wat dat betreft, bestaat er een kans dat de vraag naar tweedehands auto’s toeneemt. Bijvoorbeeld door de voormalige OV-reiziger die nu naar alternatieven op zoek is. In dat kader is het handig om bij de aanschaf van een tweedehands auto te weten wat de waarde ervan is. Het is mogelijk om online de dagwaarde bij RDWdata.nl te berekenen. Dat biedt meteen inzicht in de inruilwaarde net als in de handelswaarde.
Aanloop bij autobedrijven nog beperkt
De aanloop bij autobedrijven is op dit moment nog wel beperkt. Dat heeft onder meer te maken met het grote aantal werknemers dat nog thuis aan het werk is. Op dit moment is er nog altijd minder behoefte aan vervoersmogelijkheden omdat de reis naar het werk niet gemaakt hoeft te worden. Zodra daar verandering in gaat komen, neemt de vraag naar tweedehands auto’s vermoedelijk verder toe. Bovendien zijn er veel mensen die dit jaar niet op vakantie gaan en budget overhebben om aan de aanschaf van een tweedehands auto te besteden. Aan de andere kant is er ook nog wel onzekerheid bij consumenten, waardoor grote uitgaven op de planning voor lange termijn komen te staan.
Minder gebruik openbaar vervoer
Het is in elk geval duidelijk dat er in de afgelopen maanden een grote daling is geweest van reizigers in het openbaar vervoer. Het is de verwachting dat een deel van deze reizigers in de toekomst voor een andere mobiliteitsvorm kiest. Dat deel is op te splitsen in reizigers die de voorkeur geven aan het rijden in een auto en mensen die gaan fietsen of wandelen. De ontwikkelingen lijken zo te gaan dat een tweedehands auto in elk geval een goede vervanger gaat zijn voor het openbaar vervoer in Nederland.