Zit jij op een idee voor een product waar je veel potentie in ziet? Dan is het zaak om ervoor te zorgen dat je ook de markt weet te overtuigen van de meerwaarde van jouw product en ze te bewegen het aan te schaffen. Een product succesvol in de markt plaatsen is niet iets wat je uit de losse pols doet. Dat vergt een goede voorbereiding en een gedegen strategie. Daarom geven wij een aantal tips voor het succesvol op de markt brengen van je product.
Snel op de markt brengen
Wil je je product vooral ook snel op de markt kunnen brengen, dan is het praktisch als je je productieconcept vooraf al kan valideren. Dan kan nu virtueel met behulp van Process Simulate. Dit is een digitale oplossing om assemblageprocessen, menselijke bediening en mechanische procedures op een laagdrempelige manier te simuleren. Process Simulate is volledig geïntegreerd met het Siemens Teamcenter platform, een platform dat het bedrijfsbrede beslissingsproces vereenvoudigt en daarmee een uitkomst biedt voor ondernemingen die in korte tijd een relatief gecompliceerd product moeten of willen leveren.
Marktonderzoek doen
Doe een marktonderzoek om de markt voor jouw nieuwe product in kaart te brengen. Kijk naar wie je klanten zijn, waar ze zich bevinden en vooral ook waar hun behoefte ligt. Breng ook je concurrenten in kaart en wat zij precies doen. Dan kun je namelijk ook bepalen hoe je je het beste van hen kunt onderscheiden. Zorg voor een groep respondenten die representatief is voor de doelgroep, anders geven de onderzoeksresultaten een verkeerd beeld. Kies je methode weloverwogen. Soms is een enquête geschikt als een snelle, eenvoudige vorm om onderzoek te doen, maar een persoonlijk gesprek kan vaak veel meer informatie opleveren. Maak gebruik van professionals op het gebied van marktonderzoek, want je heb onafhankelijke input nodig voor zowel de juiste onderzoeksvragen als de interpretatie van de resultaten. Zelf kijk je er met een gekleurde bril naar.
Relevante verkooppartners benaderen
Jouw marktonderzoek heeft er als het goed is toe geleid dat je weet waar jouw doelgroep zich bevindt en hoe deze bij voorkeur zijn aankopen doet, bijvoorbeeld online of juist in een fysieke winkel. Hier speel je uiteraard op in door je product op de juiste plekken aan te bieden. Niet ieder bedrijf of product kan een hele winkel of webshop vullen. Geldt dit ook voor jou, dan is het zaak om gewenste verkooppartners te benaderen om ze te interesseren in het verkopen van jouw product. Onderzoek daarbij ook of er mogelijkheden zijn tot een ‘shop in shop’ scenario of een ander samenwerkingsverband. Wees volhardend in je zoektocht naar partners; je hebt ze nodig bij de distributie van je product.
Merk en merkbescherming
Heb je iets ontwikkeld dat eigenlijk uniek is? Dan wil je dat mensen dit product direct associëren met jouw bedrijf. Je moet dus een merk worden. Daarvoor is het ook van belang om jouw merk te beschermen door het de deponeren. Daarbij moet je wel zorgen voor een merknaam en huisstijl die herkenbaar en memorabel zijn. Steek dus tijd, geld en moeite in het bedenken van de perfecte naam voor jouw merk en ontwikkel er een sterke huisstijl bij. Idealiter gebruik je daarbij een kleur die niet breed in gebruik is door andere bedrijven, zodat mensen alleen de kleur al met jouw merk gaan associëren. Daarbij werkt het concept van ‘less is more’ het beste. Denk bijvoorbeeld aan Albert Heijn: een heel eenvoudig logo met één dominante kleur.
Neem marketing serieus
Het is belangrijk om na te denken over een goede lanceringscampagne. Een nieuw product verkoopt zichzelf niet. Mensen moeten weten dat het bestaat en wat ze er aan hebben. Hiervoor moet je meerdere marketingtools toepassen. Onderschat dit niet; besparen op de marketing is een garantie op falen. Adverteren in de media is een optie, maar een redactioneel artikel over jouw product is vaak stukken effectiever. Maak zeker ook gebruik van adverteermogelijkheden op social media platforms als Facebook en YouTube, want dat is een relatief eenvoudige manier om je doelgroep gericht te bereiken. Probeer tot een creatieve en opvallende campagne te komen, met memorabele acties. Hoe beter en ‘explosiever’ je idee is, des te minder je er aan kwijt hoeft te zijn om een groot bereik te hebben.