Netwerken is de perfecte manier om nieuwe klanten of interessante contacten te vinden. Maar oké, hoe doe je dit en waar vind je de juiste contacten? Veel ondernemers doen van alles en lopen alle beurzen en netwerkborrels af. Maar hoe effectief is dit nu eigenlijk? En de oude manier van netwerken met borrels en etentjes is eigenlijk ook niet meer van deze tijd. De sociale media spelen tegenwoordig namelijk een zeer belangrijke rol. Gebruik je geen social media, dan loop je een hoop mis. In dit blogartikel geven we je wat praktische tips voor netwerken anno 2020.
Social Media
Tegenwoordig kun je niet meer om LinkedIn heen. Maak een goed profiel aan en meld je aan voor relevante groepen. Neem ook actief deel binnen deze groepen door jezelf voor te stellen. Maar ook door zelf vragen te stellen en te beantwoorden. Voor Facebook, Twitter en Instagram is er een speciale handige tool om al je accounts te beheren zoals Hootsuite en Tweetdeck. Dat bespaart je een hoop tijd. Zo hoef je namelijk niet alles apart bij te houden.
Plaats blogs op Facebook en meld je aan in relevante groepen. Ook met een tweet op Twitter kun je veel mensen bereiken. Post twee keer per week iets interessants over je bedrijf en reageer ook op interessante berichten van anderen.
Events
Events zoals netwerkborrels en beurzen kunnen een zeer interessante plek zijn voor nieuwe contacten. Belangrijk daarbij is wel om de juiste keuzes te maken en niet zomaar alles lukraak te bezoeken. Dat is verspilling van je tijd. Bedenk daarom eerst goed wie jouw doelgroep is en welke evenementen zij bezoeken. Ga daar gericht naartoe en bedenk ook hoe je jezelf gaat presenteren of met wie je graag in contact wilt komen.
Ga je zelf op een beurs staan, dan speelt ook de beurslocatie een belangrijke rol. Is jouw scope vooral in de regio? Richt je dan dus ook op regionale evenementen.
Stel je open en luister goed naar de ander
Bij netwerken is een open houding en goed luisteren echt cruciaal. Veel mensen beginnen met allerlei verhalen vanuit een zendbehoefte. Wanneer je echt in gesprek gaat en goed luistert, dan kom je er veel sneller achter of iemand iets toevoegt aan je netwerk. Stel daarom vooral veel open vragen en luister goed naar de antwoorden. Geef je relaties ook adviezen wanneer ze daar open voor staan. Wanneer je zelf een advies hebt ontvangen waar je wat aan hebt, koppel dit dan ook terug.
Investeer voor de lange termijn
Wanneer je echt een aantal goede contacten hebt gelegd, investeer daar dan ook in. En niet alleen maar vanuit de win-win situatie maar ook in relationeel opzicht. Bouw een persoonlijke band op met deze contacten. Op de lange termijn zul je er zo veel meer uithalen, dan wanneer je alleen voor korte termijn resultaten gaat. Hoe meer je investeert in de relatie, des te groter de kans dat deze op lange termijn ook iets oplevert voor je. Ook zorg je er zo voor dat mensen je onthouden en een positieve indruk van je hebben. Daardoor zullen ze je eerder bellen wanneer ze iemand nodig hebben.