Stakeholdermanagement is in een notendop: Alles wat je doet om inzicht te krijgen wie stakeholders zijn, wat hun interesses zijn in jouw project, wat ze daarvan vinden (kansen of bedreiging) en eventueel de acties die je uitvoert om daar rekening mee te houden.
Wat is stakeholder management?
Stakeholdermanagement is een cruciaal onderdeel voor de succesvolle uitvoering van een project, verandering of activiteit. Een stakeholder is een partij die een belang heeft in een bedrijf en die het bedrijf kan beïnvloeden of eventueel beïnvloed wordt.
De stakeholders, of belangrijkste belanghebbenden, bij een typisch bedrijf kunnen investeerders, werknemers, klanten en leveranciers zijn.
Kort samengevat omvat stakeholdermanagement vier stappen:
- Stakeholders bepalen d.m.v. een stakeholderanalyse;
- Identificeer hun invloed en interesse;
- Stel een communicatieplan op
- Stakeholders beïnvloeden en betrekken
Wat moet je met stakeholdermanagement?
Met goed stakeholdermanagement tijdens een project kan je onverwachte situaties verder in het project voorkomen. De eerste stappen zijn onderzoekend. Hierna ga je aan de slag met oplossingen en het implementeren van die oplossingen. Dan merk je ook pas het effect van stakeholdermanagement.
Zet het in bij reorganisaties, collega’s die moeten verhuizen, veranderingen van applicaties waar mensen al jaren mee werken. Kortom; je zet het in om te kunnen omgaan met alle stakeholders. Ook ide buiten je organisatie zoals omwonenden. En ook als sommigen weerstand voelen. Juist misschien wel. Je houdt ze zo in jouw vizier.
Vanuit het principe van stakeholdermanagement wordt geredeneerd dat een organisatie naast het doel van winstmaximalisatie ook aan de slag moet met de behoeftes van stakeholders.
De maatschappij is zich er steeds meer van bewust is dat bedrijven met al het aanwezige kapitaal het verschil kunnen maken op het gebied van bijvoorbeeld duurzaamheid. Hierdoor kwamen er meer stakeholders die druk uitoefenen op de organisaties om zich bezig te houden met duurzaamheid.