Zou jij graag je brein trainen om makkelijker tot creatieve ideeën te komen? Zou je willen dat je lange teksten sneller tot je kon nemen? Dan heeft het wellicht zin voor jou om je te verdiepen in het leren van mindmapping en snellezen.
Kennis opslaan
Je kunt mindmapping gebruiken om kennis op te slaan. Je doet hiermee een beroep op je vermogen tot associëren. Als je gebruik maakt van mindmappen, kun je tot wel 35 procent productiever worden. Je ideeën komen op deze manier sneller tot vorming en je meer oplossingsgericht denken. Met mindmappen wordt het makkelijker om complexe informatie te begrijpen en tot je te nemen.
Gedachtensprongen
De basisgedachte achter mindmapping is dat het gebruiken van een manier van noteren die aansluit bij hoe het brein functioneert. Het brein springt namelijk vaak gewoon van de hak op de tak. Zo krijg je allerlei ingevingen. Dit gebeurt vooral wanneer je geen stress ervaart, want stress beperkt juist die vrije gedachtesprongen. Met behulp van mindmappen kun je achteraf herleiden hoe je hebt gedacht en geassocieerd. Zie het als een routebeschrijving van de manier waarop je brein gedacht heeft.
Centrum is de kern
Wat in het midden van de mindmap staat is belangrijker dan wat aan de buitenkant staat: het centrum is het vertrekpunt van je mindmap. Daar staat de kern: de naam van het project waar je voor bezig bent of het onderwerp van de speech die je moet geven, bijvoorbeeld. Daaromheen zet je zogenaamde sleutelwoorden. Dat zijn woorden die de verschillende thema’s binnen je het onderwerp van je mindmap benoemen. Vanaf het volgende niveau gebruik je beschrijvende zelfstandig naamwoorden en maak je meer en meer gebruik van nog concreter beschrijvende bijvoeglijk naamwoorden.
Tekeningen
Het is belangrijk dat je in je mindmap gebruik maakt van tekeningen. Daarbij is het helemaal niet belangrijk of je wel of niet goed kunt tekenen. Met het maken van tekeningen doe je namelijk een beroep op je rechterhersenhelft. Tekstuele en cijfermatige informatie wordt doorgaans verwerkt door de linkerhersenhelft. Door tekeningen te maken, wordt deze informatie ook verwerkt door de andere hersenhelft. Hierdoor wordt het leren en brainstormen met het hele brein gestimuleerd.
Snellezen
Wat zou het, naast het sneller creatief kunnen denken, fijn zijn om lange documenten sneller tot je te kunnen nemen. Dit kan wanneer je leert snellezen. Daarbij is het brein vrij kieskeurig waar het op techniek aankomt. Belangrijk is dat je verlies van woordbegrip niet sneuvelt met het verhoogde leestempo. Het werkt bijvoorbeeld niet om in te zetten om minder oogbewegingen.
Terugkijken
Voor snel tekstbegrip is het terugkijken om een verkeerde interpretatie van een woord te herstellen cruciaal. Een weinig voorkomend woord moet wat vaker herzien worden dan een veelvoorkomend woord, omdat het brein deze niet meteen herkent. Ook een dubbele betekenis kan het brein verwarren, net als letters die op elkaar lijken. Een verkeerd geplaatst of ontbrekend leesteken kan ook om een terugblik vragen. Om deze missers qua interpretatie te corrigeren, moet je ogen dus door de tekst heen kunnen bewegen als het nodig is. Snelheid verlies je er nauwelijks door, want het gaat slechts over milliseconden die je ogen hiervoor gebruiken.
Leessnelheid vergroten
Laat wat je leest weerklinken in je hoofd. Dit helpt om het woordbegrip te vergroten en daarmee je snelheid te verhogen. Wat ook helpt, is om eerst snel over een tekst heen te kijken voordat je hem daadwerkelijk gaat lezen. Zo creëer je voorkennis in je brein. Die maakt dan een inschatting van welke passages extra aandacht verdienen en welke niet, wat het snellezen zonder verlies van tekstbegrip makkelijker maakt. Het helpt daadwerkelijk om je vinger bij het deel van de tekst te houden waar je aan het lezen bent. Zo help je je ogen om bij de les te blijven en te focussen op het juiste deel. Je wordt dan minder snel afgeleid.