Veel ondernemers kiezen ervoor om relatiegeschenken in te zetten. En dat is natuurlijk niet zomaar het geval. Relatiegeschenken inzetten heeft meerdere voordelen voor jouw bedrijf. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het creëren van meer naamsbekendheid en het eventueel verhogen van jouw leads en omzet. Het kan dus zeker verstandig zijn om als bedrijf te kiezen voor het geven van relatiegeschenken. Mokken, T-shirts, pennen of een USB-stick: het zijn allemaal mogelijkheden waar je aan zou kunnen denken. Maar hoe geef je een goed en leuk relatiegeschenk? Wij helpen je hierbij op weg en zetten wat handige tips op een rij.
Stel een budget op
Voordat je echt gaat zoeken naar het ideale relatiegeschenk, is het handig om een budget op te stellen. Dit is belangrijk, of je nu T-shirts gaat bedrukken of kiest voor een leuke mok. Waarom? Omdat je zo kunt bepalen hoeveel je maximaal kwijt wilt zijn aan het geven van relatiegeschenken. Je zou eraan kunnen denken om hier jaarlijks een bepaald bedrag voor vrij te maken, zodat je dit bedrag kunt gebruiken om relatiegeschenken aan te schaffen. Je kunt ook een bepaald budget per persoon bepalen, als je dat makkelijker vindt. Waar je ook voor kiest, het opstellen van een budget kan handig zijn. Zo voorkom je dat je hier gemakkelijk overheen gaat en weet je beter binnen welk budget je kan gaan zoeken.
Bedrukken is een must
Een relatiegeschenk zonder bedrukking? Dat is tegenwoordig haast echt een no-go. En dat is natuurlijk niet zomaar zo, want het bedrukken van jouw relatiegeschenk kan jouw bedrijf veel opleveren. Het is dan ook een aanrader om dit echt te gaan doen. Hoewel het misschien wat meer geld kost om jouw relatiegeschenken te bedrukken, zal je dit er ook wel weer uithalen. Door jouw relatiegeschenken te bedrukken met jouw bedrijfsnaam, bedrijfskleuren of logo en jouw relaties gebruiken het, zal dit steeds weer voorbijkomen. Op deze manier denken ze dus telkens weer aan jouw bedrijf, wat natuurlijk een groot voordeel is.
Kies voor iets dat meerwaarde geeft
Het is goed mogelijk dat jij wel eens een relatiegeschenk hebt ontvangen waar je niets of nauwelijks iets mee gedaan hebt. Dit is iets dat jij met de relatiegeschenken van jouw bedrijf absoluut moet zien te voorkomen. Je wilt tenslotte dat jouw relaties hier iets aan hebben en dat zij het veel gebruiken. Als zij het namelijk veel gebruiken en er staat bedrukking van jouw bedrijf op het geschenk, komt jouw bedrijf telkens weer voorbij. En je raadt het al: dit kan meer naamsbekendheid en omzet opleveren. Bij het kiezen van het juiste relatiegeschenk is het dus van belang dat je voor iets gaat wat echt praktisch is. Denk goed na over aan wie je het relatiegeschenk allemaal gaat geven en bepaal op basis daarvan wat een nuttig geschenk kan zijn.
Het juiste moment van geven

Ook belangrijk om over na te denken, is het moment waarop je de relatiegeschenken wilt geven. De meeste bedrijven kiezen ervoor om dit in de decembermaand te doen, rond de feestdagen. Op deze manier kan men het ook een beetje zien als een cadeautje voor de leuke feestdagen. Echter is het natuurlijk ook goed mogelijk om jouw relatiegeschenken op een ander moment te geven, hier ben je zelf helemaal vrij in. Je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen om een relatiegeschenk te geven als er een bepaald project is afgerond of er een nieuw succes is behaald.
Maak het wat persoonlijker
Je kunt ervoor kiezen om het relatiegeschenk gewoon op te sturen naar je relaties. Als je het geschenk bedrukt hebt weten ze tenslotte van wie het afkomstig is. Echter kan het leuk zijn om het nog wat persoonlijker te maken. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door er een kaart bij te doen. Bedank hen bijvoorbeeld voor de samenwerking of wens hen fijne feestdagen. Dit geeft net even dat beetje extra’s aan jouw geschenk en dit zullen jouw relaties dan ook vast leuk vinden.
Deze vijf tips zijn zeker goed om in gedachten te houden als jij op zoek bent naar het ideale relatiegeschenk. Relatiegeschenken zijn tegenwoordig enorm belangrijk, dus probeer hier voldoende tijd en aandacht in te stoppen. Wie weet haal je hier met je bedrijf wel mooie resultaten uit!