Als ondernemer ben je voortdurend op zoek naar mogelijkheden om de winst van je bedrijf te doen laten groeien. Aan de basis van het optimaliseren van de winst ligt een verdienmodel; het model wat omschrijft op welke manier je met jouw organisatie probeert winstgevend te worden en vervolgens ook te blijven. Kies je hierbij voor het verkopen van losse producten, of bied je een abonnement aan? Het is interessant om periodiek te kijken of het initieel gekozen verdienmodel nog rendabel is. Mogelijk loont het om het verdienmodel aan te passen, bijvoorbeeld op basis van wijzigende marktomstandigheden.
NN.nl schreef eerder een interessant artikel over het optimaliseren van het verdienmodel van organisaties. Een onderwerp wat niet alleen interessant is voor bestaande ondernemers, maar bijvoorbeeld ook voor mensen die voornemens zijn om op korte termijn een eigen zaak te starten. Welke best practices kun je hierbij gebruiken en waarop moet je letten?
Bepaal op welke manier je geld wilt gaan verdienen
Feitelijk is een verdienmodel niets meer dan een beschrijving van de wijze waarop je geld wilt gaan verdienen. Voor de ene ondernemer betekent dit het ontwikkelen en aanbieden van een product wat nog niet bestaat; voor de ander het optimaliseren van een bestaand servicemodel. Het stapje extra wat jouw organisatie hierbij zet maakt dat klanten (hopelijk) over zullen stappen. Met het beantwoorden van de vraag hoe je geld wilt gaan verdienen ben je er vaak nog niet. Denk bijvoorbeeld ook na over de wijze waarop een consument afrekent; is dit eenmalig, of laat je de klant maandelijks betalen voor een dienst? Heeft een consument de mogelijkheid zelf een pakket samen te stellen, bestaande uit een basis met verschillende aanvullende modules? Enzovoorts.
Start met het uitwerken van een businessmodel
Het verdienmodel zoals hierboven beschreven is onderdeel van een breder businessmodel. Dat businessmodel beschrijft op korte en krachtige wijze hoe je organisatie waarde creëert, dit vervolgens levert en behoudt. Beschrijf wat je doet, wie je hierbij helpt, hoe je een klant helpt, op welke manier je deze klanten bereikt, wie je klanten zijn en hoe je de relatie met deze klanten onderhoudt.

Verschillende verdienmodellen van elkaar te onderscheiden
Op basis van het businessmodel kun je bepalen welk verdienmodel het beste aansluit op de combinatie van je doelgroep en product of dienst. Je hebt hierbij in de basis keuze uit vier verschillende verdienmodellen, namelijk: een abonnementsmodel, een circulair model, een digitaal servicemodel en een klassiek servicemodel. Overigens betekent het kiezen van een verdienmodel niet dat je slechts voor één van deze opties mag kiezen; vaak is het goed mogelijk verschillende verdienmodellen met elkaar te combineren.
Terugkerende klanten met een abonnementsmodel
Zoals de naam al doet vermoeden is een abonnementsmodel gericht op het laten terugkeren van bestaande klanten; ze betalen je maandelijks voor het geboden product of de geleverde dienst. Die terugkerende inkomensstroom is ondernemers veel waard; het voorziet het van zekerheid richting de toekomst wetende dat klanten maandelijks betalen.
Duurzaam circulair verdienmodel
Een circulair verdienmodel is gericht op een duurzame, maatschappelijk verantwoorde manier van ondernemen. Je levert hierbij geen product, maar een dienst. Het product kan onderdeel zijn van die dienst, maar het blijft altijd eigendom van de organisatie zelf. Denk aan het (operationeel) leasen van een product.
Modern digitaal servicemodel
Digitalisering en automatisering zijn aan de orde van de dag binnen veel organisaties. Het digitaal servicemodel, of digitale service model, speelt hierop in. De service die je de consument als organisatie levert speelt zich voornamelijk online af. Denk aan de ontwikkeling van een platform, waarop klanten geheel automatisch geholpen worden.
Een goed voorbeeld: een bedrijf gespecialiseerd in drukwerk. Een consument uploadt een ontwerp, waarna de software achter het platform controleert of deze aan de vereisten van het drukwerkbedrijf voldoet. Wanneer dat het geval is, wordt de order doorgezet en rekent de consument af. Het bedrijf zelf heeft geen omkijken meer naar het controleren van de ontwerpen van de klant.
Klassiek servicemodel
Een klassiek servicemodel is gericht op het verkopen van een service, vaak naast een fysiek product. Denk bijvoorbeeld aan onderhoudscontracten bij een CV-ketel, of bijvoorbeeld een abonnement op cartridges bij een printer of MFC. Meestal wordt het product zelf voor een scherpe prijs in de markt gezet, om vervolgens voornamelijk winst te behalen uit het aanbieden van de service bij dit product.
Aan de slag met het verdienmodel van jouw organisatie
Wil je ook een optimalisatieslag doorvoeren op jouw bestaande verdienmodel, of zoek je naar een verdienmodel voor een nieuw op te starten organisatie? Eerder in dit artikel zoomden we al kort in op de componenten van een businessmodel. Pak het Business Model Canvas van je organisatie er nog eens bij, of download online een sjabloon van dit model voor een nieuwe organisatie. Klopt dit model nog? Is de doelgroep van je organisatie en daarmee de gemiddelde consument veranderd? Weten zij je via andere kanalen te bereiken? Het herzien van het Business Model Canvas vormt de basis voor het updaten van je verdienmodel.