Ruim 60 procent van de werknemers gebruikt voor het werk liever zelf gedownloade apps dan de bedrijfsapps. Met de nodige gevaren voor de beveiliging van de bedrijfsgegevens.
Bedrijfsapps zijn niet heel populair, zo blijkt uit onderzoek in opdracht van Mobiquity, leverancier van complexe bedrijfskritische enterprise class-applicaties. Bijna 60 procent van de werknemers van middelgrote tot grote bedrijven in ons land ziet af van het gebruik van de mobiele bedrijfsapps die men eigenlijk moet gebruiken voor het werk.
B2E-apps
Waarom de bedrijfsapps niet populair zijn blijkt ook uit het onderzoek. B2E-apps (Business to Employee) missen vaak het sterke ontwerp en het gebruiksgemak bieden, die je wel vindt in klant- en consumentgerichte apps. Volgens het onderzoek is 43 procent van de smartphonegebruikers en 41 procent van de tabletgebruikers niet onder de indruk van de mobiele bedrijfsapps die zij voor hun werk moeten gebruiken.
Heel vaak werken zij in plaats daarvan met de desktopversie. 26 procent van de smartphonegebruikers en bijna twintig procent van de tabletgebruikers zegt dat men vasthoudt aan de mobiele bedrijfsapp, maar dat de productiviteit daaronder lijdt.
Werknemerstevredenheid
“Het is geen wonder dat de tevredenheid over mobiele bedrijfsapps tekortschiet. Bedrijven zitten nog steeds vast aan oude procedures, terwijl hun medewerkers een paar stappen verder zijn”, zegt Scott Snyder, Chief Strategy Officer van Mobiquity. Om meer draagvlak te creëren voor dergelijke apps en de risico’s die verbonden zijn aan roekeloos app-gebruik te verminderen, moeten organisaties volgens Snyder dan ook dezelfde strategieën hanteren als bij klantgerichte apps.
Bring Your Own Device
Het onderzoek toont aan dat bijna 70 procent van de werknemers op dit moment privé smartphones en -tablets gebruikt op de werkvloer, een trend die zich blijft voortzetten volgens Gartner. Slechts 24 procent van de bedrijven uit het onderzoek van Mobiquity hanteert een formele BYOD-policy (Bring Your Own Device).
Tactieken
IT-afdelingen blijken verschillende tactieken in te zetten om te voorkomen dat werknemers zelfgekozen apps downloaden en gebruiken. Voorbeelden zijn:
- 9 procent heeft een bedrijf-app store en schrijft voor welke apps gebruikt moeten worden op mobiele apparaten.
- 13 procent bepaalt welke apps zijn toegestaan voor gebruik op privésmartphones en privé tablets op de werkvloer.
- 20 procent zorgt dat apps voorgeïnstalleerd staan op de mobiele apparaten van werknemers.
- 25 procent blokkeert sommige of alle persoonlijke apps op smartphones van de zaak.