Een webwinkel ontstaat vaak met een goed idee. Het gevoel een gat in de markt te hebben gevonden, of gewoon een leuke bijverdienste. Tussen dit goede idee en een goed lopende webshop zitten vaak nog heel wat stappen.
Een goed idee, of niet?
Om zeker te weten of het idee dat jij hebt voor een webwinkel echt zo goed is, zal je wat research moeten doen. Is er iemand anders geweest met hetzelfde goede idee, en bestaat de webshop die jij in gedachten had al? Dan kan dat een reden zijn om je plannen helaas te laten voor wat zij zijn. Zeker als al veel webshops aanbieden wat jij ook van plan was, kan dat een signaal zijn dat het lastig gaat worden om een klantenkring op te bouwen en jouw winkel tot een succes te maken. Ook als je tijdens je research ontdekt dat verschillende webshops die verkopen wat jij ook in gedachten had het niet hebben gered, is dat reden om nog eens goed na te denken over je onderneming. Zijn deze webshops gesloten doordat de eigenaren het niet goed hebben aangepakt, of hebben zij het niet gered doordat er simpelweg geen vraag was naar de producten?
Dit soort research kan confronterend zijn, en om die reden wuiven veel toekomstige webwinkeliers het een beetje weg. Zij willen lekker aan de slag met hun idee, en zich niet te veel aantrekken van dit soort zaken. Dat mag, uiteraard. Maar zeker als het je bedoeling is om met je webshop echt een inkomen te gaan verdienen, valt het niet aan te raden ergens aan te starten zonder te weten of het enige kans van slagen heeft.
Er moet veel geregeld worden
Gaat jouw webshop er komen, dan zal je ook met de techniek aan de slag moeten. Je hoeft niet zelf een hele website te programmeren, er zijn kant en klare pakketten die je naar jouw smaak kan aanpassen, zoals Magento. Om de site ook echt in de lucht te krijgen heb je vervolgens een Magento host nodig. Door te kiezen voor specifieke Magento hosting kies je voor een bedrijf dat veel ervaring heeft met webwinkels en deze specifieke software, wel zo handig.
Staat je winkel online, dan begint misschien nog wel het moeilijkste deel: klanten aantrekken. Deze komen niet zomaar je webshop binnengewandeld, je zal hen op een of andere manier moeten bereiken. Actief zijn op social media, en dan vooral op plekken waar je potentiele klanten ook te vinden zijn, kan een goede manier zijn.