Nederland is een groot land in daden, maar relatief gezien stellen we op de aardbol natuurlijk niet heel veel voor. Dit is niet negatief, dit is voor veel ondernemers juist positief. Met de komst van het wereldwijde web is de wereld bereikbaarder en kleiner geworden dan ooit. Grenzen vervagen en internationaal communiceren is in een paar klikken gepiept. Dit biedt voor ondernemers de mogelijkheid om de afzetmarkt enorm te vergroten, zeker wanneer je de eigenaar bent van een webshop dan is dit niet heel veel werk, maar kan het wel een enorme verhoging van de omzet betekenen. Toch kan virtueel de grens overgaan ook nog als een behoorlijke uitdaging voelen; hoe ga je dit doen en waar start je? Hier de tips op een rij.
De site
Natuurlijk begint het ermee dat je je site geschikt maakt voor internationale klanten. Ervan uitgaand dat je huidige webshop in het Nederlands is, dan is het zaak om de webshop te vertalen. Dit kan al super eenvoudig door middel van e-commerce vertalingen. Hiermee kun je het laten vertalen in het Engels, maar ook in iedere andere taal die je wilt. Het goede nieuws is dat je je huidige Magento, Shopify of BigCommerce webshop dus niet helemaal hoeft aan te passen maar gewoon je huidige kunt vertalen. Veel minder werk dan dat de meeste ondernemers vermoeden.
De levering
Het ligt eraan hoe jij je producten bestelt en levert aan je klanten, maar check voordat je de grens overgaat goed hoe je het vervoer gaat doen waar het gaat om internationale klanten en ook wat de kosten hiervan zijn. Er zijn vele vervoerders met allemaal hun eigen manieren en afhaalpunten, vergelijk ze, en combineer waar mogelijk. Zorg er wel voor dat je dit geregeld hebt voordat je begint. Je wilt immers niet meteen slechte reviews krijgen, want dan is de kans op later succes een stuk kleiner.

Het wiel uitvinden
Wil je wel internationaal verkopen maar niet al het gedoe van een eigen webshop? Dan is er nog de mogelijkheid om gebruikt te maken van een grotere marketplace. Bekend is natuurlijk bol.com, maar bijvoorbeeld ook het internationale Amazon biedt deze mogelijkheid. Ideaal om wel spullen te verkopen, maar er zelf weinig gedoe mee te hebben. Logischerwijs zitten hier wel kosten aan, maar bij goede verkoop kan dit vast en zeker uit!
Kortom, internationaal gaan als webshop is een enorme aanrader. De kosten vallen vaak enorm mee en de bedrijfsresultaten zullen er wel bij varen. Heb wel wat geduld en richt je niet in één keer op alle landen ter wereld. Met een getrapte lancering van je internationale concept zul je zien dat je bedrijfsgroei dit prima bij kan benen. Succes!