Een bedrijf starten lijkt tegenwoordig niet meer zo moeilijk te zijn. Maar ervoor zorgen dat je bedrijf het ook lang volhoudt, dat valt in veel gevallen nog niet mee.
Een goede start: heel belangrijk
Nederland is een ondernemend land. In 2018 waren er ruim 1,75 miljoen bedrijven actief, behoorlijk wat op een land van ruim 17 miljoen inwoners! Er werden in 2018 ruim 191.000 opgericht. Stuk voor stuk door ondernemers die vastbesloten waren een groot succes te maken van hun bedrijf.
Lukt dat ook in alle gevallen? Nee, lang niet alle startende ondernemers lukt het om uiteindelijk hun dromen waar te maken. Tegenover 191.000 nieuwe bedrijven stonden 107.000 bedrijven die werden opgeheven. Een aardig aantal van 3144 bedrijven en instellingen stopten omdat zij echt geen andere keuze hadden: zij gingen failliet.
De angst voor mislukking is voor veel mensen een reden om geen bedrijf op te richten. Logisch, veel ondernemers steken eigen geld in een bedrijf. Gaat het mis, dan ben je dit ook kwijt. Toch zou het zonde zijn als de angst voor een debacle je ervan zou weerhouden om een eigen bedrijf te starten, want als je de zaken degelijk aanpakt, heb je over het algemeen een prima kans van slagen.
De grootste fout die veel ondernemers maken, vindt al plaats in de fase vóórdat zij hun bedrijf openen. Ze bereiden zich te kort voor, of zijn zo enthousiast dat ze eventuele gevaren negeren. Het gevolg hiervan is dat zij hun bedrijf openen zonder goed te weten of het wel levensvatbaar is, en zonder goed te hebben nagedacht over hoe ze het nu eigenlijk aan gaan pakken als de eerste, hectische periode voorbij is.
Denken op de lange termijn is belangrijk
Als je op het punt staat een bedrijf te openen, is de verleiding groot om vooral naar de korte termijn te kijken. ‘Ik heb dit bedrag nodig om te starten, als ik nu snel een zakelijke lening regel kan ik direct aan de slag,’. Er wordt te weinig nagedacht over de jaren die volgen, en wat er moet gebeuren om ook dan aan de slag te kunnen blijven. Een degelijk vooronderzoek, goede marktkennis en een reële blik in de toekomst zijn onmisbaar om op de lange termijn goed te blijven presteren.
Bedenk je bijvoorbeeld eens wat je gaat doen als je klanten te laat betalen. Heb je dan genoeg geld in kas om wel aan je eigen verplichtingen te kunnen voldoen, of werk je je direct in de schulden? Is het verstandig om, zelfs als je denkt het niet nodig te hebben, een krediet voor ondernemers af te sluiten om eventuele tegenvallers op te kunnen vallen? Als je dit soort problemen al aanpakt voor ze zich voordoen, zal je bedrijf een stuk stabieler kunnen opereren dan wanneer je van probleem tot probleem moet navigeren.