We hebben de mond vol van hybride werken, het zogenaamde Werken 2.0, maar als medewerker in de zorg heb je die luxe doorgaans niet. Je zit in de frontlinie. Patiënten en cliënten zijn afhankelijk van jouw goede zorg, en om die te kunnen verlenen moet je dichtbij komen. Helaas gaan dingen niet altijd goed. Fouten zijn immers menselijk, hoewel het natuurlijk niet altijd aan jou persoonlijk hoeft te liggen. Maar om te zorgen dat er in de toekomst zo min mogelijk misgaat, is incident reporting oftewel het melding maken (bijna-) incidenten verplicht en essentieel. We bespreken het belang van incident reporting als medewerker in de zorg.
Patiëntveiligheid
Eén ding dat bij iedere zorgverlener voorop zou moeten staan – naast eervolle bedoelingen – is het hechten van grote waarde aan patiëntveiligheid. Dat geldt voor jouzelf als medewerker, maar natuurlijk ook voor je werkgever. Incident reporting speelt een essentiële rol in het bewaken van die patiëntveiligheid. Vaak als er iets misgaat, gaat dit namelijk ten koste van de patiënt. Dit terwijl je de kwaliteit van zorg juist wilt bewaken. Dus is het belangrijk om te melden wat er (bijna) misging, zodat zowel jij als je werkgever en je collega’s daarvan kunnen leren. Zo kan voorkomen worden dat het in de toekomst nog een keer gebeurt.
Je eigen veiligheid
Maar incident reporting gaat natuurlijk niet alléén over de veiligheid van patiënten. Het hoeft immers niet altijd de patiënt zijn die (bijna) het slachtoffer is van een incident in de zorgverlening. Het kan natuurlijk ook gebeuren dat je zelf als medewerker het slachtoffer bent. Denk bijvoorbeeld aan een prikaccident, waarbij je zelf geprikt wordt met een (gebruikte) spuit. Ook je eigen veiligheid is dus in het geding. Daarom is het voor jouw veiligheid als medewerker en die van je collega’s belangrijk dat je incidenten en bijna-incidenten meldt, zodat er maatregelen getroffen kunnen worden die helpen voorkomen dat je in de toekomst gevaar blijft lopen.
Voor goed incidentmanagement is een adequaat systeem nodig dat uniforme registratie mogelijk maakt. Niet alleen maakt dat het efficiënter om (bijna-)incidenten te registreren, maar het biedt ook meer overzicht. Dat maakt het makkelijker om te leren van wat er misging en daarop in te grijpen. Zo kan de kwaliteit van zorg verbeterd worden aan de hand van incident reporting én de veiligheid van zowel patiënten als zorgmedewerkers beter verzekerd worden. Ontbreekt zo’n adequaat systeem bij jou op het werk, dring er dan gezamenlijk met collega’s op aan dat dit in orde gemaakt wordt.