De economie heeft door de coronacrisis een flinke dreun gekregen. Dacht men in maart nog aan een krimp met 5%, niet veel later werd duidelijk dat een nog negatiever scenario de realiteit zou gaan worden. Of de economische situatie zich volgend jaar zal herstellen, hangt in sterke mate af van de verdere ontwikkelingen ten aanzien van het coronavirus. Een tweede golf zou funest zijn voor onze economie en wellicht een totale ontwrichting inluiden. Maar hoe is het gesteld met de detacheringsbranche? In hoeverre heeft ook deze sector te maken met grote problemen?
Op die vraag valt geen eenduidig antwoord te geven. Het hangt er namelijk sterk vanaf in welke vorm van dienstverlening men is gespecialiseerd. Organisaties die zich hebben toegelegd op een specifiek deelgebied, kunnen nu flink in de problemen komen. Denk dan bijvoorbeeld aan:
- Toerisme
- Horeca
- Evenementenverzorging
- Vrijetijdsbesteding
- Transport
In deze bedrijfstakken zijn de grootste klappen gevallen. Het spreekt voor zich dat ook bedrijven die zich bezighouden met detachering in deze sectoren het nu moeilijk hebben. Toch is in de detachering veel minder sprake van omzetverlies dan in de uitzendbranche. Daar zijn twee redenen voor. Allereerst gaat het bij detachering veel vaker om het verzorgen van essentiële bedrijfsprocessen, die voor de afnemers worden verzorgd. In de uitzendbranche zijn het vaker mensen die voor kortere tijd worden ingezet om mensen te vervangen. Detachering richt zich meestal op specifieke diensten die gewoon blijven doorlopen. Bovendien geldt dat veel detacheringsbedrijven actief zijn in branches die minder zwaar getroffen zijn door de coronacrisis. Denk daarbij bijvoorbeeld aan overheidsinstellingen en de financiële sector.
Stijgende omzet in het vooruitzicht
Veel bedrijven die zich met detachering bezighouden, verwachten volgend jaar een stijgende omzet te realiseren. Dat zou zelfs als gevolg van de coronacrisis kunnen zijn. Je ziet bijvoorbeeld dat bedrijven, die tot nu toe alles in eigen beheer hielden, voor processen als creditmanagement detachering gaan overwegen. Ook worden steeds meer bedrijven nu geconfronteerd met (te) late betalingen door hun klanten. Daardoor neemt de werkdruk op de afdeling crediteurenbeheer toe. Een incassobureau inschakelen is voor veel ondernemers een laatste redmiddel om ervoor te zorgen dat de openstaande facturen alsnog worden betaald. Maar ook dat kost allemaal weer extra tijd en dus is extra personeel nodig. Maar nieuwe mensen aannemen in onzekere tijden doen ze liever niet. Ze kiezen dan liever voor detachering.