De maatschappij is er zich net als het bedrijfsleven van bewust dat duurzaam ondernemen belangrijk is. Dat betekent onder meer dat consumenten steeds vaker selectief zijn als het gaat om de aanschaf van producten en diensten van duurzame bedrijven. Hieruit is onder meer af te leiden dat circulaire businessmodellen aanslaan bij de bewuste consument. Ondernemen in deze tijd betekent dan ook dat je innovatief dient te zijn als het gaat om een duurzame bedrijfsvoering. Bovendien zijn er op het gebied van circulaire businessmodellen allerlei opties om er bij de consument succes mee te boeken.
Circulair ondernemen
Circulair ondernemen is op diverse manieren toe te passen. Het komt erop neer dat je bij je bedrijfsvoering het hergebruik van grondstoffen en producten zoveel mogelijk toepast. Daarbij is het eveneens van belang om bij het recyclen het waardeverlies te minimaliseren. Het meest ideale is het om het complete product her te gebruiken, maar dat is uiteraard niet altijd mogelijk. In dat geval is het belangrijk om materialen van producten zo volledig mogelijk op een hoogwaardig niveau te hergebruiken.
Duurzaam ontwerp voor hergebruik
Een van de circulaire businessmodellen is het duurzaam ontwerpen van producten met als doel deze voor hergebruik in aanmerking te laten komen. Bij het ontwerpen van producten is het bijvoorbeeld al mogelijk om deze zo samen te stellen dat de onderdelen gemakkelijk te demonteren en te recyclen zijn. In het verlengde daarvan is het mogelijk om bij het product in een recycleservice te voorzien. Bijvoorbeeld door bij het afleveren van een koelkast de oude weer mee te nemen om de onderdelen daarvan her te gebruiken. Of om de koelkast te repareren en als tweede kans een nieuw leven te geven.
Refurbishen van producten
Een andere vorm van een circulair businessmodel is het refurbishen van producten. Bijvoorbeeld door als bedrijf mobiele telefoons en andere digitale apparatuur in te nemen en up te graden om deze vervolgens als refurbished exemplaar weer aan te bieden. Het circulaire karakter komt dan naar voren in het verlengen van de levensduur van het apparaat. Een refurbished apparaat is als nieuw in de markt te zetten. Een bewuste consument draagt bij de aanschaf daarvan bij aan duurzaamheid en heeft bovendien het voordeel goedkoper uit te zijn.
Materialen hergebruiken voor nieuwe producten
Een van de businessmodellen waar het circulaire karakter goed in naar voren komt, betreft het hergebruik van materialen om nieuwe producten te maken. Het is bijvoorbeeld mogelijk om afgedankte autobanden een nieuw leven te geven. Zo zijn autobanden onder meer geschikt om een industrieproduct als carbon black mee te maken. Dat is dan te gebruiken voor de toepassing in rubber of voor pigment in inkt en verf. In plaats van dat de autobanden worden vernietigd en daarmee het milieu belasten, krijgen deze banden een nieuw leven in een ander product. Er ontstaat hierdoor een kringloop van materialen die als circulair businessmodel aanslaat bij de consument. Het milieu heeft er verder baat bij, maar dat geldt ook voor bedrijven die zich richten op circulair ondernemen.