Als werkgever wil je graag tevreden kunnen zijn over je personeel. Ben je dat niet, dan is dat een reden om in actie komen in het belang van de onderneming. Het is echter ook belangrijk dat medewerkers tevreden zijn met hun werk en hun werkgever, en dat ze zich thuis voelen in het bedrijf. Daarom hier 7 tips ter bevordering van medewerkerstevredenheid.
Streng wanneer nodig, toegeeflijk wanneer het kan
Wees in je omgang met medewerkers streng wanneer het nodig is, en toegeeflijk wanneer het kan. Dat wil zeggen: beloon je medewerkers die met een goede instelling naar het werk komen en doen wat er van ze verwacht wordt (en misschien zelfs nog wel meer) met een losse manier van leidinggeven en toegeeflijkheid wanneer dat voor hen gewenst is. Tegelijkertijd is het demotiverend voor deze gemotiveerde medewerkers als anderen die de kantjes er vanaf lopen op dezelfde zachte hand kunnen rekenen. Behandel die andere medewerkers strenger, in de hoop dat ze op een bepaald moment het licht zien.
Elk jaar een gesprek
Voldoe aan je verplichting om ieder jaar een functioneringsgesprek dan wel jaargesprek te houden met iedere medewerker. Niet alleen omdat je dan duidelijke kaders kunt stellen bij medewerkers die niet naar behoren functioneren, maar ook omdat medewerkers er behoefte aan kunnen hebben. Mensen krijgen graag bevestiging waar het hun prestaties betreft. Ook is het voor sommigen nodig om ambities of frustraties uit te spreken.
Houd je medewerkers op de hoogte
Houd je personeel niet in het duister over veranderingen die gaan plaatsvinden op de werkvloer. Onzekerheid draagt niet bij aan het werkplezier en mensen worden graag meegenomen in zaken die van invloed zijn op hun eigen toekomst. Ook als er geen nieuws is, voelen medewerkers zich serieuzer genomen als ze op de hoogte worden gehouden van de gang van zaken.
Bied de mogelijkheid tot ontwikkeling
Net als jijzelf willen andere mensen ook een ontwikkeling doormaken in hun carrière. De mogelijkheid die hiertoe al dan niet geboden wordt, is een belangrijke factor in de tevredenheid van personeel. Zo gauw mensen het gevoel krijgen dat er voor hen geen toekomst met verdere ontwikkeling is in een bedrijf, gaan ze op zoek naar ander werk of verwerven ze een negatieve werkinstelling.
Wees een royale werkgever
Wees royaal als werkgever, als dit mogelijk is tenminste. Hoe meer je voor je medewerkers doet, hoe tevredener ze zullen zijn over jou als werkgever. Denk aan kleine zaken als goede koffie en thee op kantoor en kantoorfruit, maar ook aan een fietsplan of eindejaarsbonus. Zorg ervoor dat mensen graag bij jou blijven werken, omdat je een bovengemiddeld fijne werkgever bent.
Ken alle medewerkers bij naam
Zorg dat je iedereen in het bedrijf bij naam kent. Dat kan een grote opgave zijn wanneer je een groot bedrijf hebt, maar er spreekt zoveel waardering uit ten opzichte van je medewerkers dat het zeker loont. Wanneer de baas je naam kent, kan een groot bedrijf klein lijken en ontstaat er eerder een soort familiegevoel binnen de onderneming.
Medewerker van de maand
Het concept ‘medewerker van de maand’ lijkt wat afgezaagd, maar onderschat niet hoe graag mensen een keer in het zonnetje gezet willen worden. Maak er geen nepotistisch gebeuren van waarbij telkens dezelfde medewerker(s) deze titel verdienen, maar licht juist telkens verschillende mensen uit. Van de assistent-leidinggevende tot de schoonmaker, iedereen die goed zijn best doet mag daar best een keer erkenning voor ontvangen. Heb je een bedrijfsblad of intranet? Publiceer dan iedere maand een interview met de medewerker van de maand, zodat men elkaar binnen het bedrijf ook weer beter kan leren kennen.