De laatste decennia hoor je steeds vaker de term ergonomie in relatie met werkomstandigheden. Maar wat is ergonomie? Het staat voor ‘de veiligste en meest gezonde omstandigheden om een activiteit uit te oefenen’. Investeren in ergonomie als werkgever kan een prijzige aangelegenheid zijn, maar het is een investering die loont. Een werknemer die op een werkplek actief is die voor hem of haar ergonomisch ingericht is, raakt minder snel vermoeid, loopt minder lichamelijke klachten op een heeft een hogere productiviteit. Minder lichamelijke klachten betekent een betere gezondheid van je personeel en dus ook minder ziekteverzuim, en dat moet een werkgever toch as muziek in de oren klinken. Maar wat kun je zoal doen? Wij geven 6 tips voor ergonomische aanpassingen op de werkplek die de gezondheid van je personeel bevorderen.
Ergonomische bureaustoel tegen rugpijn
De nummer één werkgerelateerde lichamelijke klacht is rugpijn. Bij fysiek werk is dit niet altijd makkelijk te voorkomen, want daar is het vaak afhankelijk van de manier waarop je je lichaam gebruikt. Bij een kantoorwerkplek kan een goede ergonomische bureaustoel heel veel helpen. De medewerker zelf heeft wel de verantwoordelijkheid om zijn of haar stoel correct af te stellen.
In hoogte verstelbaar bureau
De ene medewerker is langer dan de andere. Heb je enkel bureaus die niet in hoogte te verstellen zijn, dan kan dit voor veel werknemers resulteren in een verkeerde werkhouding. Zorg dus voor bureaus die qua hoogte afgesteld kunnen worden op de lengte van de medewerker, en ook de mogelijkheid bieden tot een staande werkplek. Staand werken moet men overigens wel met beleid doen om het lichaam niet teveel te belasten.
Bovenrand computerscherm op ooghoogte
Naast rugklachten zijn nekklachten ook veelvoorkomend op kantoorwerkplekken. Bij een ergonomische werkhouding houdt de medewerker zijn of haar nek recht, en dus niet naar beneden gebogen. Om dit te bereiken, moet de bovenrand van het beeldscherm waar de medewerker naar kijkt op dezelfde hoogte als zijn ogen staan.
Computerscherm op armlengte afstand
Om de ogen niet te zwaar te belasten, is het belangrijk dat de monitor op de juiste afstand van de medewerker staat. Zorg je hier niet voor, dan zal er eerder vermoeidheid en verlies aan concentratie optreden. De juiste afstand is een volledige armlengte.
Zorg voor de juist verlichting op de werkplek
Ook zaken die in eerste instantie niet direct van invloed op het lichaam lijken te zijn kunnen deel uitmaken van ergonomie op de werkplek. Eén daarvan is het juiste licht. Juiste verlichting op de werkplek is beter voor het gezichtsvermogen, de concentratie en het comfort. Daarbij moet ook gelet worden op het daglicht dat in de ruimte valt. Voorkom spiegelingen op beeldschermen en een overdaad aan licht die afleidt van het computerscherm.
Voorkom afleiding door lawaai
Ook een omgevingsfactor als geluid is onderdeel van de ergonomie. Geluidshinder zorgt voor concentratieproblemen. Wanneer er overleg moet plaatsvinden, is het dus verstandig om dit niet op een werkvloer te doen waar anderen aan het werk zijn. Verder zijn er een aantal maatregelen die je kunt aanbieden om resterende geluidshinder te beperken: je kunt medewerkers voorzien van headsets, geluidswerende bureauschermen of kasten laten plaatsen, geluiddempende panelen inzetten of zogenaamde ‘concentration booths’ inrichten waar er zo min mogelijk prikkels van buiten komen.
Wat te doen als je medewerker thuis werkt?
In Het Nieuwe Werken is het reële optie dat werknemers hun werk thuis doen. Ook dan heb je je als werkgever aan de Arbo-wet te houden en ben je verantwoordelijk voor een ergonomische werkplek. Om aan deze verplichting te voldoen, kun je een gesprek aangaan met je werknemer om de opties voor een ergonomische werkplek te bespreken. Leg wel op papier vast dat jullie dit gesprek hebben gehad.