Het Nieuwe Werken is een onvermijdelijke ontwikkeling die we met zijn allen doormaken. Het heeft zo zijn voordelen voor een werkgever, maar ook zijn nadelen. We zetten er drie van elk op een rijtje.
De resultaten tellen
Meer dan ooit kun je je personeel beoordelen op de resultaten die ze leveren. Wanneer ze weinig op kantoor aanwezig zijn, is dit immers de meest concrete manier waarop je de inzet van de medewerker kunt inschatten. Uiteindelijk zijn het resultaten die tellen binnen een bedrijf, meer dan de werkinstelling en de wil om het goed te doen, dus in die zin is dit voor een werkgever een positieve ontwikkeling.
Kleinere kantoorruimte mogelijk
Wanneer een deel van jouw medewerkers een deel van de tijd niet meer op kantoor werkt, kun je je afvragen hoeveel werkplekken je nog moet faciliteren. Het kan een mogelijkheid bieden om te downsizen door over te gaan naar een kleinere kantoorruimte en zo te besparen op de vaste lasten. Levert dit opslagproblemen op, dan zou je gebruik kunnen maken van self storage. Je kunt ruimte vinden voor opslag in Groningen tot in Heerlen.
Lager ziekteverzuim
Een werknemer die weet dat hij de optie heeft om thuis te werken, zal zich minder snel ziek melden. Vaak is werken namelijk wel gewoon mogelijk, maar zien mensen het niet zitten om het huis uit te moeten en de hele dag op kantoor te moeten zitten als ze zich niet lekker voelen. Wanneer je thuis in je badjas nog je werk kunt doen, motiveert dat meer om alsnog wat te doen.
Scheiding tussen oud en jong
Een moderne manier van werken kan een wig drijven tussen jonge medewerkers die juist deze verandering aanmoedigen en oudere medewerkers die er geen behoefte aan hebben om zich nog aan te passen aan nieuwe werkwijze. In de praktijk kan dit ertoe leiden dat oudere medewerkers vasthouden aan hun werkplek op kantoor en jonge medewerkers zoveel als mogelijk werken waar het ze uitkomt. Dit komt de collegialiteit en samenwerking niet per se ten goede.
Moeilijker een werkoverleg beleggen
Met het bieden van de vrijheden die bij Het Nieuwe Werken horen, schep je ook verwachtingen, namelijk dat medewerkers zelf zoveel mogelijk de regie hebben over waar en wanneer ze aan het werk zijn. Een centraal overleg beleggen wordt daarmee een stukje ingewikkelder. Waar je voorheen iedereen onder hetzelfde dak had, is er nu flink wat coördinatie nodig om de troepen bij elkaar te krijgen. Een conference call met allerlei medewerkers op verschillende plekken is geen handige oplossing.
Minder zicht op inzet medewerkers
Wanneer je een medewerker in dienst neemt, leg je het aantal te werken uren vast in een arbeidsovereenkomst. Als de werknemer in kwestie wenst flexibeler om te kunnen gaan met waar en wanneer hij of zij werkt, dan leg je ook hier afspraken over vast. Zoals we eerder als stelden, levert dit het voordeel op dat de medewerker in deze constructie veel meer op zijn resultaten afgerekend wordt dan op zijn aanwezigheid en inzet. Ook een medewerker die kwalitatief goed werk levert op een acceptabel tempo kan de kantjes ervan af lopen, als hij in staat is tot meer. Dat kan ertoe leiden dat hij per saldo minder werkuren maakt dan waar hij voor betaald wordt. Hier heb je op afstand slecht zicht op als werkgever.