Als ondernemer wil je niet dat mensen er vandoor gaan met jouw merknaam. Je wilt uniek zijn, want zo kun je klanten aan je binden. Maar jouw merknaam is niet zomaar beschermd simpelweg omdat jij jouw bedrijf ingeschreven hebt bij de Kamer van Koophandel. We geven drie redenen waarom je merk deponeren een verstandige keuze is.
Meer dan regionale bescherming van Handelsregister
Als je jouw merknaam als bedrijf inschrijft in het Handelsregister, kun je daar enige bescherming aan verlenen. In het gebied waarin jij opereert mag een concurrent in dezelfde branche niet jouw bedrijfsnaam mogen gebruiken. Dit is echter wel erg regionaal beperkt. Het kan zijn dat elders iemand wel dezelfde naam mag gebruiken. Als je plannen hebt om te groeien naar een nationale of zelfs internationale markt, is dat natuurlijk onwenselijk. Je merk deponeren biedt je ruimte om door te groeien. Ook heb je dan minder te schaften met branchebeperking. Deze beperkt zich bij enkel een inschrijving in het Handelsregister tot concurrerende activiteiten. Dat volstaat niet in de huidige digitale wereld. Als men jouw bedrijfsnaam invoert op Google, wil je als eerste gevonden worden in plaats van een bakker elders in het land. Met een merkregistratie van jouw merknaam beperkt de bescherming zich niet enkel tot de branche waarin je actief bent.
Bescherm ook jouw producten en diensten
Enkel je handelsnaam beschermen levert je geen bescherming voor je producten of diensten op. Iemand anders kan jouw handelsnaam op een andere manier gebruiken, bijvoorbeeld door een product of dienst met die naam te gaan verkopen. Dat is niet prettig voor het imago van jouw merk en bedrijf. Ook kun je jouw producten of diensten dan moeilijker als uniek in de markt zetten. Als iemand ‘misbruik’ maakt van jouw merk en daarmee in feite jouw producten of diensten ontsiert, dan wil je de instrumenten in handen hebben om daar tegen op te kunnen treden. Dat biedt het deponeren van merk je wel en enkel een inschrijving in het Handelsregister bij de Kamer van Koophandel niet.

Aanleiding tot gedegen onderzoek
Een niet onbelangrijke bijkomstigheid van het proces dat moet leiden tot het deponeren van jouw merk, is dat je voordat je je aanvraag kunt indienen eerst gedegen onderzoek moet doen naar hoe uniek jouw merk in feite is. Je moet zelf kunnen bewijzen dat jouw merk inderdaad niet anderen in de wielen rijdt. Een onderzoek als dit wordt door veel startende ondernemers overgeslagen, terwijl het voor de toekomstige mogelijkheden van het bedrijf wel degelijk zeer relevant is. Als de registratie van jouw merk toegelaten wordt, kun je er al redelijk van op aan dat je inderdaad een unieke merknaam hebt gevonden. Als de bezwaarprocedure voorbij is, is jouw merk echt helemaal jouw beschermde eigendom.
Natuurlijk is het deponeren van je merk een proces dat tijd, geld en inspanning kost. Maar je moet vooral stilstaan bij wat het je kan opleveren: een unieke positie in de markt.