Marketing is een cruciaal element in het slagen van een bedrijf, en online marketing in het bijzonder. Je moet je producten of diensten onder de aandacht brengen om mensen of bedrijven te verleiden ze af te nemen bij je. Maar de immer ontwikkelende techniek zorgt ervoor dat ook marketing trends verschuiven. Wat vorig jaar werkte, werkt dit jaar mogelijk weer anders. Daarom bespreken we drie marketing trends voor 2021.
Marketing automation
Marketing automation staat steeds vaker bovenaan de lijstjes van topprioriteiten voor marketeers. De kern van marketing automation is het optimaliseren van de customer journey, waarbij automatisch specifieke informatie aangeboden wordt aan potentiële klanten of reeds bestaande klanten. Deze krijgen marketinguitingen aangeboden die afgestemd zijn op hun interesses en behoeften. Om dit efficiënt en effectief te kunnen doen, bestaat er marketing automation software. Hiervoor bestaan verschillende platforms die al dan niet toegespitst zijn op kleinere of grotere bedrijven.
Structured data
Structured data speelt in op de opkomst van spraakgestuurd zoeken. Met de groeiende populariteit van slimme luidsprekers waar gebruikers vragen aan kunnen stellen. Omdat deze vragen direct beantwoord worden, in plaats van dat men een lijst aan zoekresultaten gepresenteerd krijgt, is hier met SEO niet op in te spelen. Omdat Google ook vragen in de vorm van spraakopnames verzamelt als gegevens, kun je op die data inspelen door de structurering van je pagina’s hierop aan te passen. Het belang van het toepassen van structured data voor de organische zoekbaarheid van je pagina’s is heden ten dage groot én geeft je website ook nog eens meer autoriteit. Een belangrijk instrument dus voor online marketing in 2021.

Growth hacking
Steeds meer bedrijven schakelen de diensten in van een zogenaamde growth hacker. Maar wat houdt dat überhaupt in? Waar een ‘hack’ in de taal anno nu betekent een slimme en makkelijke oplossing voor een probleem of uitdaging, houdt growth hacking dus het vinden van een manier om snel groei door te maken als bedrijf in. Gebruik je deze tactiek, dan zet je op het gebied van marketing alles op alles om je bedrijf zo snel mogelijk te laten groeien. Een growth hacker richt zich volledig op het zo snel mogelijk experimenteren, testen en optimaliseren van creatieve marketingtechnieken om zo snel mogelijk resultaat te boeken. Waar growth hacking van origine vooral ingezet werd door start-ups, zetten anno 2021 ook steeds meer grote bedrijven erop in.
Succesvolle marketing dit jaar kan dus afhangen van bovenstaande zaken. Het vinden van de manier die het best werkt op dat moment blijft altijd een uitdaging, maar dat maakt het ‘spel’ van marketing ook wel weer leuk.