Als ondernemer moet je soms investeringen doen die niet direct met je productieproces te maken hebben, maar wel een positieve invloed kunnen hebben op je bedrijfsvoering. Anno 2022 bestaan er allerhande praktische softwareoplossingen die verschillende processen voor bedrijven een stuk eenvoudiger kunnen maken. We bespreken drie soorten software die van pas kan komen voor je bedrijf.
Loonadministratie software
Bespaar tijd op routinetaken in de salarisverwerking door te investeren in de juiste loon software. Software zoals Nmbrs zorgt voor een nagenoeg automatische betaling van salaris en loonbelasting, biedt interactieve loonstroken, automatische controle op fouten bij salariswijzigingen en maakt gebruik van standaard CAO modellen. Zo kunnen jouw medewerkers die hiervoor verantwoordelijk zijn veel minder tijd kwijt te zijn aan terugkerende taken en kunnen ze zich focussen op andere zaken binnen hun takenpakket die aandacht behoeven. Misschien zorgt het er zelfs wel voor dat je minder fte’s nodig hebt.
HR software
Neem afscheid van Excel, want met de juiste HR software kunnen HR-taken tegenwoordig een stuk eenvoudiger uitgevoerd worden. Niet meer elke wijziging handmatig doorvoeren, maar juist meer automatisering. Dit zorgt ervoor dat jouw HR-professionals meer tijd over hebben voor het menselijke aspect van hun vak en andere belangrijke taken. Zeker wanneer je bedrijf een flinke groei doormaakt en steeds meer medewerkers in dienst krijgt, komt de investering in goede HR software goed van pas om die groei te kunnen bijbenen. Het kan ook voorkomen dat je moet investeren in extra HR-personeel.
CRM software
Bij terugkerende klanten en misschien wel in het bijzonder zakelijke klanten is het van belang dat je ze op een persoonlijke manier benadert en ze zich gekend voelen. Dat draagt bij aan een prettige, duurzame zakelijke relatie. Daarvoor is het wel van belang dat alle medewerkers die in contact komen met een klant ook direct over een actueel dossier kunnen beschikken. Daarbij komt een zogenaamd Customer Relations Management (CRM) systeem, oftewel relatiebeheer software, zeer goed van pas. Zo’n CRM-systeem kan bijvoorbeeld op basis van nummerherkenning meteen het gekoppelde dossier openen. Ook biedt het alle medewerkers de mogelijkheid om op dezelfde plek informatie over contactmomenten met klanten vast te leggen. Omdat iedereen hetzelfde systeem met dezelfde database gebruikt, beschikt iedereen ook altijd over informatie die up to date is.
Deze investeringen betalen zich terug in meer efficiëntie, en mogelijk ook in minder loonkosten en meer persoonlijke aandacht voor klanten en medewerkers. Ook die zaken zijn absoluut het overwegen waard om in te investeren.