Als je een website of webshop hebt, weet je dat online marketing belangrijk is. Het maakt je zichtbaar en zorgt voor meer bezoekers. Op korte termijn zet je daarom misschien wel advertenties in, zoals Google Ads. Op lange termijn focus je je waarschijnlijk op SEO door middel van linkbuilding.
Maar als je eenmaal bezoekers op je website hebt, wil je ook dat ze converteren. Daar komt conversieoptimalisatie bij kijken. In dit artikel nemen we daarom drie trends onder de loep die jou klaarmaken voor 2022!
1. Uitstekende mobiele website (mobile first)
Het zal je niet verbazen: een groot deel van de gebruikers bezoekt websites op hun smartphone. En de gebruikerservaring op mobiel is heel anders dan op desktop. Een mobiele website is daarom erg belangrijk. De bezoekers moeten makkelijk door de website kunnen navigeren. Denk hierbij ook aan een mobiel menu, het beter leesbaar maken van de teksten en het schalen van afbeeldingen. Dit is overigens niet alleen van belang voor je websitebezoekers, ook voor je positie in Google heeft dit een positief effect. Google beoordeelt websites op basis van de ‘mobile first’ index, waarbij het de mobiele versie van je website gebruikt voor indexering en ranking.
2. A/B testen worden nog belangrijker

Er is tegenwoordig zo veel aanbod online, dat het belangrijk is dat jouw website uitblinkt ten opzichte van anderen. Om ervoor te zorgen dat je bezoekers goed door de website kunnen navigeren, om zo uiteindelijk over te gaan op een conversie, is het verstandig om A/B testen te doen.
Met A/B testen krijgen je bezoekers twee varianten van één pagina of een onderdeel van een pagina te zien. De ene helft van de bezoekers krijgt versie A te zien en de andere helft versie B. Op basis van de data die hieruit voorkomt, kun je de conversieratio van deze twee versies met elkaar vergelijken. Hierdoor weet je welke versie voor meer conversie zorgt. Op basis hiervan kun je aanpassingen op je website gaan maken. Je kunt A/B testen met onder andere titels, CTA-buttons, teksten, afbeeldingen, etc.
3. Hoe gebruiksvriendelijker, hoe beter
De derde trend heeft niet direct te maken met converterende klanten, maar met Google. Want een gebruiksvriendelijke website is niet alleen voor de bezoeker belangrijk, ook voor Google. Google rekent je website namelijk nu ook af als deze niet gebruiksvriendelijk genoeg is. Net als dat een bezoeker dat zou doen.
Een ontwikkeling daarin zijn de Core Web Vitals die Google sinds afgelopen zomer strenger controleert. Hierbij kijken ze naar drie metrics:
- Largest Contentful Paint (LCP)
- First Input Delay (FID)
- Cumulative Layout Shift (CLS)
Kort samengevat betekent dit dat Google de gebruikerservaring op het gebied van laadsnelheid, reactievermogen en visuele stabiliteit meet. Belangrijk om je website hiervoor goed te optimaliseren.
Hopelijk kun jij aan de hand van deze drie trends je website beter optimaliseren. Met meer converterende klanten als resultaat!